Якщо ж тим не менше віднайдуться злісні ревнителі, хто вважає священним обов’язком свого покликання давати шкідливе витлумачення найневиннішим поглядам, то я впевнений, що їхні судження зроблять у розумних людей враження, що буде прямо протилежним їхньому наміру. В кожному разі мене не позбавлять того права, яким перед лицем справедливих суддів завжди користувався Картезій (Декарт), який зважився пояснити утворення небесних тіл на підставі самих лише механічних законів. Наведу з цього приводу слова авторів “Загальної історії світу” (1ч., §88;1744 р.): “Ми можемо, однак, вважати тільки таке: немає нічого ганебного, такого, щоб зменшувало гідність Бога)наперекір думці декого) ні у спробі того філософа, який утворення світу за певний проміжок часу з хаотичної матерії намагається поясняти простим продовженням наданого їй колись руху, зводячи все це до небагатьох простих і загальних законів руху, ні у спробі тих, хто пізніше з великім успіхом намагався зробити те ж саме, виходячи з початкових і природжених властивостей матерії, бо в дійсності це приводить тільки до більш високого поняття про безконечну мудрість Бога” (підкреслення усюди наше. – В.Л .).
Я намагався відповісти на ті заперечення, які релігія може висунути проти моїх положень. Залишаються деякі не менш серйозні з точки зору самої суті справи. Хай це правильно, скажуть, що Бог вклав в силу природи таємничу здатність самій підвестися з хаосу де досконалого устрою світу; але невже розум людини, такий слабкий навіть у вирішенні найбуденніших питань, в змозі дослідити приховані властивості в такому широкому предметі? Подібна зухвала спроба рівносильна тому, якби хто-небудь сказав: дайте мені тільки матерію, і я побудую вам з неї цілий світ . Невже слабкість твого розуміння, яку соромлять найниціші події, що щоденно трапляються у тебе перед очима, не переконує тебе в марноті всіх спроб осягнути невимірне і довідатись про те, що відбувалося в природі, коли ще не було світу? Я долаю це затруднення, ясно доводячи, що із всіх досліджень, якими може займатися природознавство, саме це в змозі найлегше і найправильніше досягти першопричини. Подібно до того як із всіх завдань природознавства жодне не було розв’язане так правильна і точно, як питання про істинну будову Всесвіту в цілому, про закони руху і внутрішній механізм обертання всіх планет – царина, в якій Ньютонова філософія може дати такі знання яких, ми не зустрічаємо в жодній іншій частині філософії, так само стверджую я, із усіх природних явищ, першопричину яких ми шукаємо, можна насамперед сподіватися ґрунтовно і надійно зрозуміти саме походження системи світу, виникнення небесних тіл і причини їхніх рухів. Легко зрозуміти, чому це саме так. Небесні тіла являють собою кулеподібні маси і, тому, мають найпростішу будову, яку тільки може мати тіло, походження якого ми досліджуємо. Їхні рухи так само прості. Вони являють собою не щось інше, як вільне продовження руху, який їм колись надали, який пов’язаний з притягуванням тіла, що розташоване в центрі, стає колоподібним.
Крім того, простір , в якому рухаються небесні тіла, є порожній ; віддалі, що відокремлюють їх одне від одного, є надзвичайно великими, і, отже, наявні всі умови, що необхідні як для стрункого руху, так і для ясного виявлення його. Я гадав, що тут можна було б в деякому розумінні сказати без будь-якої пози: дайте мені матерію, і я побудую з неї світ , тобто дайте мені матерії і я покажу вам, як із неї повинен був виникнути світ. Бо, раз дана матерія, яка за природою своєю обдарована силою притягання ( В.Л. ), неважко з’ясувати ті причини, які могли сприяти влаштуванню системи світу, що розглядаються в цілому. Відомо, що саме вимагається, щоб тіло набуло кулеподібної форми, і щό вимагається для того, щоб тіла, які вільно ширяють, відбували колові рухи довкола центру, до якого вони притягуються.